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MAKERS

일본 로보텍스 그룹

 

SINCE 1888 세계적인 명품공구 로보스터

 

일본 로보텍스 그룹

Lobtex Group of Japan  

 

 

 

 

 

바리캉 개발부터 몽키렌치 제조는 물론 오늘날 열간단조 방식의 일본 최고 
작업공구 브랜드로 자리잡고 있는 로보스터를 만나보자.

 

1888년 바리캉 개발에서 시작 

 

1888년 메이지 중기시대 초대사장 이토 카네키치 씨가 양손 바리캉(이발기) 제조에 성공하면서 로보텍스(LOBTEX) 그룹의 역사는 시작된다. 당시 상투를 자르고 서양식 머리를 하기 시작했을 무렵으로 말 털 깎기에서 힌트를 얻어 제조했다. 서양의 바리캉은 구하기 어려웠기 때문에 비교적 저렴한 일제 바리캉은 이발업계로 금세 퍼져 나갔다. LOBTEX는 LOBSTER의 ‘LOB’에 ‘TECHNOLOGY’와 ‘무한=X’의 두 요소를 담은 ‘TEX’의 복합어이다. 

 

Lobtex started its business by developing hair clippers in 1888. 
The history of the Lobtex group started when Ito Kanekichi, the first president of Lobtex, successfully developed and manufactured two-handed hair clippers in 1888, which was the mid-Meiji period. At that time, Japanese people were cutting off their topknots and adopting western hair styles. Mr. Kanekichi developed hair clipper taking cues from cutting the hair of horses. It was very difficult to get western hair clippers at that time. Thus, his hair clippers rapidly spread all over the country due to their relatively cheap price. Lobtex is the portmanteau of ‘Lob’ from lobster, ‘Tex’ from ‘technology,’ and ‘eternity, signified by ’X’.  
 

 

몽키렌치 일본 최초 개발 


가재마크로 유명한 로보스터(LOBSTER). 가재는 일본에서 장수와 강함을 상징한다. 여기에 허리가 휘어질 때까지 오랜 기간 사용할 수 있는 튼튼한 공구란 의미를 담았다. 로보텍스는 1928년 일본 내 최초로 몽키렌치를 생산하며 로보스터란 브랜드를 쓰기 시작했다. 당시 고가였던 공구를 적당한 가격, 고품질로 제공해 많은 장인들에게 공급하며 일본 최고의 작업공구 브랜드로 자리잡았다. 

 

First development of adjustable wrenches in Japan 
Lobster is famous for its trademark. The lobster symbolizes longevity and strength in Japan. The lobster mark embodies the meaning ‘strong tools’, which people can use for a long time. Lobtex adopted the brand ‘Lobster’ when it started manufacturing adjustable wrenches in 1928. ‘Lobster’ became known as the brand with the best work tools in Japan by supplying quality tools, which were very expensive at that time, to artisans at reasonable prices. 

 


 

2023년 창업 135주년 예정


로보스터만의 단조 노하우와 완벽을 기하는 품질관리 시스템은 오늘날까지 이어져오고 있다. 열간단조를 통해 강하고 튼튼한 공구 생산 및 개발이 강점이며, 금형제작부터 완제품까지 일괄 생산함으로써 고품질의 공구를 안정적으로 공급하고 있다. 작업공구, 퍼스닝툴, 공업용퍼스너, 전설, 유압, 절삭공구를 주로 생산하고 있으며, 특히 전동화에 적극 대처하는 한편, 관련 특허, 디자인 의장을 다수 보유하고 있다. 

 

2023 is the 135th anniversary of Lobtex 
Unique forging knowhow and the quality control system of Lobster, pursuing perfection, have continued. It’s the distinguished merit of Lobster to develop and manufacture powerful and strong tools through hot forging. Lobster stably supplies quality tools through in-house production, from mold making to finished goods. Lobster manufactures work tools, fasteners, industrial fasteners, wires, hydraulic tools, and cutting tools. In particular, Lobster has numerous patents and design patents taking the progressive action against the trend of the tools becoming motor-powered.   

 

 

제조는 프로답게, 일은 즐겁게


2019년부터 ‘제조는 프로답게, 일은 즐겁게’를 경영비전으로 삼고 있다. 임직원 모두가 스스럼없이 의견을 낼 수 있도록 프로젝트 위원회를 운영하는 한편, 직원간 교류를 위한 문화활동도 활발하다. 최근 전반적인 경기회복 추세에 따라 각 품목별 매출도 증가하고 있다. 특히 원유와 원자재 가격 급등으로 인한 상품원가가 상승에 따라 경비 삭감 등 생산효율성을 높이기 위해 노력 중이며, 이를 위해 1월부터 가격 개정을 실시해 왔다. 지난 2018년엔 ‘일할 가치가 있는 기업 대상’, 2019년 홈센터 DIY쇼에서는 ‘베스트 히트상’ 등을 수상하며 브랜드 가치를 인정받고 있다. 

 

Professional manufacturing and pleasant working 
‘Professional manufacturing and pleasant working’ has been the management vision of Lobtex since 2019. Lobtex operates a project for all employees and officers to make suggestions without any restriction. Cultural activities for communication among employees have been performed. In accordance with the recent business recovery trend in most industries, sales per model have been increasing. In particular, Lobtex endeavors to enhance production efficiency, including the reduction of expenses because of the increasing cost of goods caused by price hikes of raw materials and crude oil. To this end, Lobtex has been revising prices from January of this year. Lobster is recognized for its brand value, winning the ‘Best Company to Work For’ in 2018 and the ‘Best Hit Prize’ at the Home Center DIY Show in 2019. 
 

 

몽키렌치, 압착기, 커팅류, 에어리베터기가 대표 제품군


주요 제품군으로는 커팅류 J-CRAFT 시리즈와 몽키렌치 W-ZERO 출시로 시리즈 라인업을 확충해왔다. 그 중 하이브리드X몽키렌치가 대표적이다. 기존제품 대비 동일작업, 지속 반복 횟수를 증대시켰으며 턱 흔들림 제거 특허를 갖고 있다. 충전식 리베터기는 에어리베터기 수준의 하이스피드 리베팅을 구현한다. 기존 중량 대비 200g 감소시켰으며, 신개발 모터 장착으로 영구성 및 파워가 증가됐다. 

 

Representative products include adjustable wrenches, crimping tools, cutting tools, and air riveters. 
Lobster expanded the product lineup, launching the J-CRAFT cutting tool series and the W-ZERO adjustable wrench series. Of them, the hybrid adjustable wrench is the representative product. The hybrid adjustable wrench significantly increases the number of repetitions as compared to existing tools, and acquired a patent for technology relieving jaw shaking. The battery-powered riveter realizes the high speed riveting equivalent to the air riveter. It reduces the weight by 200g as compared to existing tools and enhances durability and power with a newly developed embedded motor. 
 

 

유저의 구입패턴 변화에 대응 


“팬데믹을 겪으면서 유저의 구입패턴이 변화되었어요. 이벤트나 전시회, 프로모션 등 판매방식 변화도 고민할 때입니다. 유가급등 등의 요인으로 전기수요가 늘어나면 전설공구 분야가 더 확대될 것입니다. 한국시장도 앞으로 에너지 절감에 따른 자동화 수요가 높아질 것으로 예측하고 있어요. 작업공구에서는 사용 편의성과 작업성능 향상에 기여하는 제품, 퍼스닝툴에서는 라인 자동화에 대응하는 툴이 요구된다고 판단하기 때문에 로보스터만의 노하우를 살려 이러한 수요에 대응하는 상품을 투입해 나가고자 합니다.” 
로보스터는 현장의 목소리를 경청하고 상품을 개선함으로써 고객만족에 대응하고 있다. 또 시장분석, 기술동향, 타업종 동향정보 등 빅데이터를 기초로 잠재적 요구를 파악해 신규 상품을 제안한다. 이와 함께 SNS 활동도 활발하다. 공식 홈페이지 뿐만 아니라 유튜브, 인스타그램, 페이스북 등 다양한 채널을 통해 상품을 소개하며 매출확대를 이어가고 있다. 

 

Proper action against the change of consumers’ purchase patterns 
Consumption patterns changed going through the pandemic. It’s time for us to think about the change of sales approaches, including events, exhibitions, and promotional events. As electricity demand increases due to various factors, including oil price spikes, the motor-powered tool category will be increased. It is estimated that the motor-powered tool demand will increase in the Korean market in the future. Since consumers will require work tools which help improve work efficiency and usability and fastener tools suitable for computerized production lines, Lobster will provide goods which can cope with such demands, making the best use of its knowhow.
Lobster does its utmost for customer satisfaction by sincerely listening to opinions on job sites and improving goods. Furthermore, Lobster proposes new products by identifying potential demands based on Big Data, including market analysis, technology trends and competitors’ trend data. Lobster also actively participates in SNS. Lobster introduces products through various channels including YouTube, Instagram, and Facebook as well as its official website and continuously increases its sales. 
 

 

_ 임상윤 CRETEC 해외마케팅팀 차장 / 번역 _ 랭스테크 / 진행 _ 김연수