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MAKERS

일본 치카마사

 

사카이 칼 장인의 기술 원예가위 하면 치카마사죠!

 

Technology by Sakai Knife Master 
When it comes to gardening scissors, it’s Chikamasa!

 

일본 치카마사

Chikamasa of Japan

 

 

 

 

원예가위 하면 떠오르는 기업 치카마사. 
일본 오사카 사카이 장인의 기술로 탄생한 브랜드답게 110년 이상 탁월한 품질을 인정받고 있다. 

 

Chikamasa, the enterprise that first comes to mind when we think about gardening scissors, has been recognized for its distinguished quality for over 110 years as the brand was created using the technology of a Sakai Master in Osaka, Japan. 

 

다카사고공장 연마자동화라인

 

‘메이드인 재팬’의 품질 자부심


자신 있게 ‘Made in Japan’을 외치는 가위 전문기업 치카마사. 일본 오사카 내 공장에서 95% 이상 제품을 자체 생산하고 있기 때문에 품질에 대한 자부심이 뛰어나다. 창업한지 올해로 113년째. 뛰어난 디자인과 사용성으로 프로와 아마추어 모두에게 사랑받고 있는 브랜드다. 현재 와다 쇼오이치 대표이사가 3대째 기업을 이어가고 있으며, 약 55명의 직원을 두고 있다. 

 

Pride on quality by ‘Made in Japan’ 
Chikamasa, the enterprise specializing in scissors, confidently says, ‘Made in Japan.’ Since over 95% of products are produced in the plant in Osaka, Japan, Chikamasa is very proud of the quality of its products. Greeting the 113th anniversary of its founding this  year, Chikamasa secured its position as the brand favored by professionals and amateurs due to its marvelous design and usability. President Yoshikazu Wada, the third generation, manages the company with about 55 employees. 

 

 

사카이 장인 원천기술 전수


1910년 창업주인 와다 쇼지로 씨가 당시 15세 이른 나이에 생계를 위해 원예가위 제조장인으로 일하게 되면서 치카마사의 역사는 시작되었다. 치카마사는 원래 가위이름이었지만, 1968년 2대 와다 준타로 시대에 와서 회사명이 되면서 지금의 치카마사 기업으로 확립되었다. 


“치카마사를 설립하고 자사 가위만 제조하게 되면서 타사 브랜드 OEM을 중단했어요. 당시 일시적으로 수주가 줄어 많이 고생했다고 들었어요. 1973년엔 오일쇼크로 또 어려운 시절을 겪었고요. 그런 시절 덕분에 치카마사가 단단해질 수 있었다고 생각합니다.”

 

Transfer of source technology by Sakai Master 
The history of Chikamasa started with Shojiro Wada. Shojiro Wada, the founder, started to make gardening scissors for a living in 1910 when he was just 15 years old. While Chikamasa was originally only the name of scissors, it became the company name during management by Juntaro Wada in 1968, the second generation. That was the beginning of the present-day Chikamasa. 


“We manufactured only our scissors after establishing Chikamasa and stopped OEM for other brands. I heard the company had hard times because of the temporal reduction of orders. And the company had to go through difficult times due to the oil shock in 1973. However, such hardships made Chikamasa stronger.” 

 

가위 하나에 30단계 공정 거쳐


오사카에 본사 외 다카사고, 이즈미 공장을 두고 현지에서 제품의 대부분을 생산하고 있어 철저한 품질관리가 가능하다. 크게는 프레스, 열처리, 연마, 사상작업 등으로 구분되는데, 생산부터 검수까지 가위 하나 만드는데 30가지 공정단계를 거친다. 과거에는 다년간 숙련된 장인이 손으로 모든 가위를 만들었다면, 지금은 자동화된 생산라인과 50대 이상 로봇에 의해 그 기술력이 재현되고 있다. 

 

One pair of scissors are produced through a 30-step processes 
Most scissors are produced in the Taksasago or Izumi plant, with the head office in Osaka. Thus, thorough quality control can be implemented. The processes for scissors are classified into press, heat treatment, polishing, and lapping. One pair of scissors is produced using a 30-step process, from manufacturing to inspection. While an experienced master worked for many years to manually make scissors in the past, the technology of such a master is now reproduced by more than 50 robots in computerized production lines. 
 

 

‘사카이 엔지니어’로 가치 인정받아


치카마사는 사카이 브랜드 ‘사카이 엔지니어(Sakai Engineers)’ 3번째 인증기업이다. 사카이 엔지니어란 칼로 유명한 사카이 장인의 전통을 이어받아 기술력과 가치를 높인 브랜드에 주어지는 것이다. 오사카 중남부의 사카이 지역은 일본에서도 칼로 가장 유명한 지역이다. 일본시장 뿐만 아니라 칼날의 본고장이라 불리는 유럽에서도 품질에 대해 높은 신뢰성을 인정받고 있다.

 

Recognition of value as ‘Sakai Engineer’ 
Chikamasa is certified as the third Sakai Engineer enterprise by the Sakai brand. The Sakai Engineer certification is given to the brands that strengthen the technologies and values of the Sakai brand and continue the traditions of the Sakai masters. In the south-central region of Osaka, Sakai is famous for knives in Japan. Sakai is widely recognized for its quality and reliability, even in Europe, and is considered the hometown of blades in the Japanese market. 
 


 

 

치카마사 로고 심볼에 그려진 새는 ‘투카노’라고 하는 남미에 사는 새다. 일본이름은 크고 긴 부리새. 오렌지색 강력한 부리에 가위의 날 이미지를 더해 브랜드 이미지화 했다. 


The toucan, the logo of Chikamasa, is a bird from South America. It’s a big and long-billed bird. The brand image is created by adding the image of scissors blades to the strong orange bill. 

 


 

고객이 원하는 가위제작


신제품 개발의 초점은 항상 사용자에게 있다. 농가나 꽃집 등 직접 고객을 방문해 다양한 의견과 요청을 듣는다. 수렴한 정보와 모니터링 결과가 새로운 아이디어가 되어 제품 업그레이드나 신제품 개발로 연결된다. 특히 가위 리벳부분 특허와 스프링식 가위 손잡이 열림 방지기술 특허, 소형전동가위 구조특허, 로퍼 핸들의 고강성을 위한 ‘로퍼 리브 구조’등 특허도 다수 보유하고 있다. 

 

Production of custom scissors 
The development of new products always focuses on users. Chikamasa listens to a variety of opinions and requests by directly visiting customers, including farms and flower shops. The information collected and monitored results create new ideas and ultimately upgrade existing products or lead to the development of new products. In particular, Chikamasa has many patents, including the patent on the rivet part of scissors, the patent on technology for spring-type unit, preventing the opening of the scissors handle, the patent on the structure of small electric scissors, and the patent on the lopper leave structure for high stiffness of the lopper handle. 

 

와다 쇼오이치 치카마사 대표


농업과 원예부문 100종 보유


치카마사는 항상 유저의 눈높이에서 유저에게 도움되는 제품 개발에 주력해온 결과 현재 100여종의 제품을 보유하고 있다. 농업현장에서 사용되는 적과가위, 전지가위, 싹자르기 가위, 탱자가위(로퍼), 전정가위 등의 수요가 90%를 차지한다. 원예, 꽃꽂이 부문에서 주로 사용되는 플로리스트 가위시리즈, 수공예, 원예가위 등의 비중은 10% 가량 된다. 최근에는 포도가위, 원예가위 특히 탱자가위의 수요가 커지고 있는 추세다. 

 

100 models of scissors for farming and gardening
Chikamasa produces about 100 models of scissors due to its devotion to developing products to help users from the users’ perspectives. Fruit-thinning shears, pruning shears, bud-cutting shears, loppers, and lopper shears used for farming account for 90% of the total demands. Scissors for florists, mainly used for flower arrangement, craft scissors, and gardening scissors, account for the remaining 10%. Recently, the demand for grape scissors, gardening scissors, and in particular, loppers has been increasing. 

 

초기시절 꽃가위들(꽃꽂이용)

 

비즈니스의 원동력은 바로 고객


치카마사는 오랜 시간 구축해온 기술 노하우를 통해 최종 사용자가 요구하는 고품질의 제품을 제공함으로써 고객의 신뢰를 얻는다고 여긴다. 


“고객 또한 우리를 통해 또다른 가치를 만들고 효율성을 높여 이익을 창출하기를 기대합니다. 이러한 선순환이 당사 비즈니스의 뿌리이자 원동력입니다. 곧 출시되는 신제품 2종에 대해서도 마찬가지겠지요.” 

 

The driving force for business is customers
Chikamasa considers that it receives customers’ confidence by supplying quality products requested by users applying its technology and know-how accumulated over many years. 


“Chikamasa wishes customers to gain profits by creating a new value through us, enhancing efficiency, and ultimately getting profits. Such a virtuous cycle is the root as well as the driving force of our business. The same applies to 2 new products to be launched soon.” 

 

PVC코팅 자동화라인

 

우리 일상에 꼭 필요한 가위


치카마사는 2018년 일본정부로부터 ‘욱일쌍광장’이란 훈장을 받은 바 있다. 이는 국가와 사회, 경제 각 분야에서 현저하게 공적을 세운 사람에게 주어지는 것이다. 


“올해 슬로건은 ‘아주 작은 기회도 큰 기회로 만들자’입니다. 이전에 못다한 것을 ‘플러스 사고’로 극복하고 도약의 해로 만들려 합니다.”


국내외 어려운 경제상황에도 직원들간의 활발한 의사소통을 통해 화합을 도모해왔다. 지난 2021년 4월에는 이즈미시 플라스틱 성형회사를 인수해 성형공장을 신설했으며, 성형공정의 무인 자동화를 준비 중이다. 


“일본 내수보다 해외시장 비중이 더 큰 편입니다. 어린 아이부터 어른까지 사용하는 가위는 결코 세상에서 사라지지 않을 거라 확신합니다. 앞으로 더 다양하고 창의적인 제품들이 계속 나올 거예요. 매년 성장을 거듭해온 만큼 치카마사의 다음 110년 미래도 기대해 주십시오.”

 

Scissors required in daily life 
Chikamasa received ‘The Order of Rising Sun’ from the Japanese government in 2018. The Order is given to those who render distinguished services in the fields of country, society, and economy. 


‘The slogan of Chikamasa for 2023 is to ‘make a trivial opportunity the great opportunity.’ Chikamasa will make 2023 the year for the new great leap, overcoming what we couldn’t solve up to now through ‘plus thinking’. 


Chikamasa has been promoting unity among its employees through active communication, even during hard economic times in Japan and abroad. Chikamasa established a new molding plant by merging with a plastic molding company in Izumi in April 2021. Furthermore, Chikamasa has been computerizing the molding process up to now. 


“The global market accounts for a higher ratio than the domestic market. Chikamasa is confident that scissors will never disappear because they are used by everyone, from kids to adults. Chikamasa will continuously launch more diverse and creative products. You can expect more over the next 110 years because Chikamasa keeps advancing year by year.” 

 

_ 김천명 / 번역 _ 랭스테크 / 진행 _ 김연수